måndag 27 augusti 2012

Ögonen, tryggheten och livet. mm ©

Varit till ögonsjuksköterskan på ACKIS idag och hon var så noga. Tog om synfältet på mitt bästa öga, höger, 3 ggr. Jag t.o.m såg där man inte ska kunna se, blinda fläcken..fnizz....kanske för att jag blev så trött i ögonen. Innan det hade hon testat synen noga...det uppmäter 0,5, dvs körkortsgränsen, kan det verkligen vara sant och mitt sänsta öga, det vänstra, visade idag 0,2..vågar inte tro det riktigt ännu...En förbättring från 0,1.Viss korrigering av synskärpan gjordes på höger öga, men en ytterst marginell sådan och jag fick ta med det hon fick fram, som jag ska ta med till Ögrens Optik i Övik, när jag ska dit i mitten på september..
Idag går brevet till patientförsäkringen, får se vad de kommer fram till beträffande min syn och hur den försämrats de senaste åren och i synnerhet att jag inte får komma till läkare här i Uppsala. Men jag har ju fått en tid nu på Koskelas ögonmottagning i September....blir intressant...
Kvällsbilder nedan, efter en promis genom stan på 2 km till resecentrum, som jag går var kväll och morgon. Härifrån går bussarna runt hela Uppland och även hem till mig...
Var in på UL Center idag och fyllde kortet med 525 kr för en månad till. På det kortet kan man åka hela stan hur mycket man vill. Kanon tycket jag. Svenssons Krogar har en trevlig restaurang i gamla stationsbyggnaden du ser på översta bilden. Taxibilarna samalas här också och massor av cyklar. Nära på gångavstånd till gågatan där shoppingen finns. Jo Uppsala är en trevlig stad, men ack så dyr att bo i. I mitt fall har jag haft tur. Fann ett litet billigt krypin eftger den gata med grindar som du ser nedan. Jag bor nästan längst bort. Men det finns delar av stan dit inte bussarna vill köra och i den delen av stan där jag jobbar har skottlossning skett och bilbränder utanför jobbet. Ja det händer en hel del här. Visst känns det som tiden är mogen för något annat boende...och tankar finns...och planer...ler....
Det känns som höst idag, ja det hade varit skönt med vantar. Är ju ofrånkomligt och jag är ingen älskare av höst och vinter...näääää fy...
I år känns hösten mera lättsam  än den någonsin gjort...ja jag vet varför...ser en utveckling, en framtid...så ljus...känner att nu får jag vara den jag är ....
 Infarten till min gata nedan....
Ja att kunna känna lycka  i olika stunder i vardagen, att vara så nära i djupet av sig själv, att lyssna på det och följa det...Grinden in till min gata...säger en hel del...ler...ja stäng ute all negativ energi...tillåt dig att välja väg...
Var rädd om er och varandra...
Mer om mina gröna i bloggen:
Hisstorien om mina ögon
Mina gröna...
Så...ögonen...YES...
.

 Passar så bra : Linnea Henriksson - Lyckligare nu  på youtube, ja tänkt vad livet kan bli underbart..OM MAN BARA LYSSNAR TILL SIG SJÄLV.....

2 kommentarer:

  1. Tack för dom fina orden Elisabeth,, det värmer att höra,,, och att du trivs i ditt liv numera,, jag har ju förstått genom åren att du inte har mått så bra med ditt tidigare liv,,,och jag tror att det som hänt med vår fin vänskap,,var meningen kram////Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt övertygad om att de parallella spår vi följts på genom åren skulle gå ihop en dag...När det så hände låg ju allt där...vi viste ju..Nej jag mådde inte bra under de där åren. En vändning till ett harmoniskt liv kom i.o.m förra årets avslut..ja det bästa som kunnat hända mig..ler..idag mår jag så bra..härligt...

      Radera

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan