torsdag 19 juli 2012

Mina gröna...:) ©


Det skrevs remiss i februari till ACKIS, men jag fick inte komma inom 3 månader, jag skulle fått komma i maj. Det finns ingen tid hos läkare här förrän tidigast i slutet på augusti. Inte bra då jag gått var 3-6 månad på kontroller. Har ju tappat syn från 0;7 (70 %) som mest, till där det ligger idag. Gjort 8 operationer i mitt liv. Den första på mitten av 60-talet, mer under länk nedan.
Till Ögonsjuksköterska på Akademiska Sjukhuet här i Uppsala denna morgon...så glad så tårar kommer...
Senaste synmätningen var 3 fel h öga på 0,4 (40 %) och 5 fel med båda, alltså jag såg inte 40 %. Det vänstra öga med sin synnervsskada såg jag 0,2 (20 %) med då.
Idag ser jag 0,5 (50 %) med mitt högra öga, gränsen för körkort, som de låtit mig behålla. Min doktor i Övik sa, jag litar ju på dig att du inte kör..Nej jag har inte kört bil på 4 år pga ögonen. MEN det västra ser jag bara 0,1 (10 %) på nu. De testade att jag fick titta igenom ett litet hål och då såg jag lite bättre, nästan 20 %, men det var inte fullt så, 10 % är det. Trycket var mindre bra på mitt västra öga 19, det bör inte överstiga 14-15, enligt mina fd läkare, för att inte synnerven ska skadas än mer. Det högra hade trycket 17 och är OK. Har droppar på båda ögonen. Olika sorter, som ger långa ögonfransar...ler..De gjorde också en synfältsundersökning, där ser de om synnerven påverkats än mer av trycket. En doktor ska titta på resultaten och sedan får vi se vad som händer.
Du som hittar hit och inte känner mig, det finns mer att läsa här nedan från bloggen under länk...Bilden nedan visar ganska bra hur jag ser utan kontaktlinser...och det blir än mer bortfall då synverven är skadad. Jag brukar likna det som en gardin som man vill dra åt sidan....MEN det är livet...mitt liv....att leva med från början till slut..
Forskningen går ju framåt, och jag vet ju de gör allt de kan för att hjälpa mig....Det jag funderar mycket på nu är...synen är försämrad på mitt vänstra öga. Ser knappt med det vänstra ögat längre och är det då bra för mig att ha koppling till ett sjukhus som inte kan ge mig den vård som jag fått förrut...för mig är ögonen prioritet nr 1...ja vi får se..
Ja och förändringarnas tid är här...livet utecklas...så vi får se...men trors allt ser jag positivt på livet....
Hisstorien om mina ögon
Mina ögon fram till 29/6-11
Linser tryck och ögonen 6 /12-11
Syncentralen Maxx och oväntat besök 26/9-2011
Bild lånad från Synskadades Riksförbund ovan.

Den här bilden symboliserar så bra vad jag känner idag, tro inte jag fått så mycket förståelse och rätt känsla från någon förr...som jag känner nu...ja..han är ett steg före mig när vi är ute och det är sådan miljö där det kan vara svårt för mig med att se avstånd mm......profilbilden i bloggen...ja det känns så bra....
Ååååhhhhhhh vad glad jag är...funderar på hur kunde synen bli bättre, så där...jag tror jag vet...
Det här med negativa energier...att hålla sig borta från det..att ändra inställning som vi fick lära på en kurs jag gick...och livet själv.jag mår bra nu...jag vet ju idag att det spelar ingen roll vad som händer...så...
Det finns en bok som tar upp om hur vi förhåller oss till det som drabbar oss kan påverka utgången av det. Gerhard Jampolsky "Lev och lär kärlek", han är psykiatriker och internationellt välkänd författare, när boken skrevs. Han är också grundrare av Centret för mental healing i Tiburon, Kalifornien. Den tar upp de 7 principerna om den helande inställningen. Denna bok finns i min ägo sedan flera år och jag återvänder gärna dit.
website: Attitudinal Healing


Var rädd om er och varandra....

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir för dina ögon.och jag vet ju vad du varit bekymrad genom åren vet vad det betytt för dej att inte få köra bil längre men nu kanske du får sätta dej bakom ratten på en cadillac coupe igen då far vi swe runt och den här gången har vi inte en massa alkohol i bagaget utan nu tar vi med nått annat som bara vi vet och jag tror att bara du får göra dej av med allt som var i ditt tidigare liv där du inte mått så bra så genom åren så kommer du att kunna se i backspegeln på cadillacken vad du lämnat efter dej med en stor suck////kram nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa...du min goa vän..jag undrar just hur...synen kunde bli bättre...ler..
      Nej alkohol är inget måste i mitt liv har aldrig varit...skönt..när det är äkta rakt igenom och inga kemiska känslor....jaaa vi vet....ja men allt har en mening och idag står jag stadigare än någonsin, fast beslutsam...
      Jag är beredd att kliva i när du kommer med den...och DU...vet inte om ens värt att titta i backspegeln finns inget att hämta där...nej framåt ska vi...vi lever bara en gång...tack för att du finns // Kramar Bettan

      Radera

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan