fredag 17 augusti 2012

Laser ett bra alternativ ©

(bild efter, syns inget)
Ja ni brudar hur många av er har inte ryckt ett hårtstå eller tagit hyveln eller vaxat…har någon av oss undvikit det…NEJ
Efter år av epileringar dvs avläsgna hårstrån med nål som förs in i hårroten och bränner bort hårstrån på salong LaFemme i Örsnsköldsvik så kände jag att nej nu är det dags att prova något annat. När jag var på ACKIS och hudmottagningen där fick jag tips om att vända mig till Laserkliniken här i Uppsala. De hade en drive nu, 760 kr i augusti och kanske i september också, för att avläsna strån. Konsultationen kostade ingenting. Efter information och mycket trevligt och vänligt bemötande fick jag lägga mig bekvämt till rätta på en brits. Hon förklarade hur det hela gick till, först kyldes området och sedan brände hon med laser. Det känes som vid epilering, stacks lite grand inte farligt alls och luktade brännt hår för vart strå som behandlades. 10 minuter tog behandlingen, smidigt och enkelt. Känns ytterst lite nu på kvällen som vid epilering, men det går över. Det jag fick veta var att ljusa och grå strån är svår att få bort. Maskinen känner av hudfärg så resultatet kanske inte blir det bästa om man är solbränd. Man väljer olika stark laser beroende på hårets färg och ljusare strån behöver starkare för att avlägsnas. Då kan huden bli bränd om man är solbränd och den känner av fel normal hudfärg, om jag nu förstod saken rätt. Denna sommar har ju solen inte varit så synlig här i Uppsala och jag har inte hunnit sola så mycket när jag jobbat som jag gjort, kanske var det en fördel i mitt fall. Jag fick också veta att vissa kvinnor kan ha mer testosteron eller ha en större benägenhet att ha det cirkulerandes i kroppen och att det då inte går ut i kroppen på samma sätt som då kan orsaka kraftigare hårväxt. Tex under näsa, skägg, utmed bringan i mitten, som en tonårskille och dessutom kan det innebära att de kan tappa håret på huvudet. Dessa hormonrubbningar kan de testa via blodanalys och kvinnor kan få hjälp med detta. Det händer också att man kommer för att få hjälp med att få mer hårväxt lika ofta som att de vill få mindre. Det är inte att rekommendera att vaxa, det sliter på hårrötterna på fel sätt som i längden kan göra att strån växer inåt, mycket bättre att raka och hon poängterar att hårväxten kan inte stimuleras utifrån utan kommer inifrån och är hormonell. När jag frågar om laserbehandling av ögonbryn svarar hon att de stråna växer jäms med huden och det är svårt att komma åt de rötterna och laserstrålarna är så nära ögonen. Så tjejer det finns hjälp att få. En mycket intressant samtalsstund och verkligen informativt. Hoppas jag tolkat rätt och kan återge på rätt sätt. I mitt fall var det inte fråga om så mycket hår och jag fick det för ett prova på pris á 300 kr. Jag fick också veta för att motverka hårväxt ska man tillföra A-vitamin. Jag fick en provapå burk med hudkräm med mig hem. De hade till salu och den stora kostade 1200 kr och innehåller mycket A-vitanin, man kan ha i sol och använda dagligen. Vet inte namnet i nuläget, men återkommer om det. Hon sa hon använder den själv och den räcker ett år, kanske längre. Det tar ca en vecka innan alla brända strån ramlat av och ny behandling om ca 6 veckor rekommenderade hon. Sedan hur många behandlingar som behövs är individuellt. Rekommenderas varmt för dig som vill prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan