tisdag 2 augusti 2011

Utrensning och Mjölkproteinöverkänslighet ©

Så har jag börjat med den utrensning jag skrev om tidigare här i bloggen. Jag gjorde den för bra precis 10 år sedan i början av det som nu är avslutat så då passar det bra att avsluta med att rensa ut både kropp och själ. Med hjälp av Magnus Näslund på Anatoma Rehab fick jag hjälp att lägga upp det hela..mer om det här nedan citat från gamla hemsidan:
”Min, Bettans, mjölkprotein överkänslighet bröt ut riktigt 1999. Under en period med mycket mjölkprodukter och annat som förändrades i livet, blev jag jättedålig, kräktes och allmäntillståndet gick ner. Efter att till och från mått dåligt i flera veckor, kontaktade jag HVC ( hälsovårdscentralen). Just denna dag hade jag turen att träffa en läkare som själv led av denna åkomma. Han sa vad han trodde det kunde vara och ett rasttest togs, likaså laktosbelastning. Men laktosen visade det sig att jag tålde och rasttestet visade att jag hade värden som tydde på mjölkprotein överkänslighet. En tid kom med stor omställning.
 6 månader innan det bröt ut rasade jag 12 kilo utan att veta varför och ytterligare 2 kilo när jag blev sjuk. Men de kilona har återvänt. I ca. 10 år före det konstaterades, hade jag haft olika symtom i perioder, utslag på kroppen, olika pricktest togs, större och mindre varianter, utan att det visade något. En läkare sa mig att det kan vara så att när 3 st. faktorer samverkar får jag en reaktion medan när en inte är med får jag ingen. Dagligen känner jag av i näsa och hals, mer eller mindre, som början till förkylning. Men jag kan regera utan att veta riktigt av vad, på lövsprickning och olika växter osv. Det kan variera, inget som är konstant samma. En gång under en penicillin behandling, fick jag en början till allergichock, en kraftig reaktion i ansiktet, som svall upp och fick uppsöka läkare omedelbart. Prover togs men inget tydde på överkänslighet mot penicillin heller. Hade denna kväll även ätit en schweizerrnöt chokladkaka. Det har jag även kunnat äta före och efter, så det var det inte. Hade under denna tid en chef som vars dotter hade besvärliga allergiska besvär och de hade kontaktat en man som då höll till i Kärrsjö, men har sedan flyttat därifrån. Min chef övertalade mig kontakta denne man, då han hade hjälpt hennes dotter. Jag trodde inte alls på detta, tog kontakt och tänk mina utslag som jag då hade haft dagligen i 6 månader försvann. Fick ört droppar att ta på sked och piller. Under min barndom hade jag svårt att gå upp i vikt, nässelutslag, ofta problem med magen. På den tiden pratade man inte så mycket om överkänslighetsreaktioner. Men när jag så 1999, blev riktigt sjuk och ändrade kostvanor förändrades allt till det bättre. Det var en jobbig tid, allt jag tyckt om fick jag sluta med. Jag fick dålig inspiration att laga mat, den första tiden. Det tog lång tid att vänja om sig i allt man skulle äta.

En vän hade provat behandling hos Magnus Näslund på Anatoma Rehab i Örnsköldsvik och rekommenderade mig ett besök hos honom. Hon hade blivit mycket bättre och fortsatte själv med sina utrensningsmånader med Paudarcothe när hon känner hon behöver. Så 2001 kontaktade jag honom. Fick notera ner mina besvär och utifrån min berättelse och hans undersökningsmetoder fann han vad jag behövde. Det var mycket intressant, där såg han att jag både var överkänslig mot ko och fårmjölk men inte mot get, något inte rasttestet på HVC kunde urskilja. Jag gjorde en utrensning vilket innebar att avhålla sig från allt innehållande gäst och socker i 4 månader. Jag fick Paudarcokapslar, Älggräsdroppar och ytterligare en ört som jag inte kommer ihåg namnet på i nuläget. Att avhålla sig från gäst och socker är bra emellanåt och speciellt för de som ätit mycket penecelin. Candidasvampen får lätt fäste då och denna svamp utsöndrar ämnen som långsamt förgiftar kroppen inifrån. Ett ständigt sötsug kan vara tecken på att man bär på denna svamp.
På den här tiden var jag mycket noga med att inte få i mig något som innehöll mjölprodukter, jag läste på allt. Jag ville inte utsätta mig då jag varit så sjuk. När jag så träffade min fd man så tog han sig ann mitt problem direkt. Han började utarbeta det ena receptet efter det andra och det blev roligt att se hur han gjorde den ena trevliga middagen efter den andra. Under 7 år höll jag mig fullständigt ifrån mjölkprodukter, provade 2006 av misstag, det gick bra. Vi provade under några månader att leva som vanligt men jag blev allt sämre i magen. Lite som innehåller mjölk kan jag numera prova ibland. Men det blir lätt bubbligt och oroligt. Ibland när jag tillagar något med mjölk eller ost kan jag börja nysa. Känslighet för mjölk finns bland fler i släkten, men som tur är har det inte drabbat mina barn.
Vi har nu en stor mjölkfri receptsamling och mer lär det bli. Jag Bettan tycker det är kul att baka och jag har förvandlat många recept jag också.
 Det finns många bra ersättningsprodukter i handeln, lite olika på var man handlar. Men en sak är säker, jag mår bäst när jag undviker helt. Då känns det som sammet i magen, brukar jag säga.

 För dig som vill veta mer titta in på Svenska Celiakiförbundets hemsida. där kan du också hitta kort, att beställa eller skriva ut, som informerar på olika språk, om problemet celiaki, och vad man inte tål. Bra när du reser ut i världen.
Kontakta mig gärna om Du har frågor och är intresserand av receptsamlingen

Efter den healing jag fick hösten 2009 är det möjligt för mig att äta mjölkprodukter, vi får se hur det utvecklas.” //slut citat
Så det är intressant att få göra denna utrensing igen nu. Började i går den 1 Augusti, får se hur det går, Förra gången var jag noga med allt jag åt. Man får inte dricka mer än ett glas öl eller vin i veckan och det är nästan bara citroner som inte innehåller jästsvampar. Kappslarna ska jag köpa när jag kommer hem till Övik och leta fram alla anteckningar. De liggr i lådor nu.
© Bettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Publicerar inte rasistiska uttalanden och personangrepp.
Moderatgranskar allt före publicering.

Väl mött // Bettan